31 December 2012

Ho Chi Minh City,VIETNAM ...hari ketiga (21.11.2012)

hari ketiga di bandar Ho Chi Minh , Vietnam..
seperti biasa...
kami semua bangun awal pagi sarapan dulu di lobi hotel..

aktiviti hari ini kami ke sungai mekang....
yeayyyyy...

perjalanan agak jauh gak..
ingatkan dekat jer..

sebelum sampai ke sungai mekong kami berhenti rehat di 'RNR'...


tengok..kat malaysia ada macam ni tak kt RNR?....weee...


lagi....



lagi...(pensyarah ika..PM Halim)



lagi...


chegu satu suku...








ni lah penjaga RnR...hahaha..

Lokasi yang dituju....tempat naik bot untuk ke sungai mekong....


inilah uniform pekerja di situ....kat Malaysia ado??..hahaa...


inilah background jeti ....



berlatar belakangkan bot yang akan di naiki..



bergambo lagi.....


antara dua buah bot yang sedang menuju ke sini untuk angkut pelancong...


abang driver posing jap yer...


wewwiiit...mat saleh bye2 kami...alalala



ini salah satu pekerjaan mereka...batang pe 2 pun xtau..apapun cantik kepala sampan beso 2..


inilah candy kepala...diproses di situ..


view menarik ...


inilah pemandu pelancong kami..jakie chan..haaha..



ika yang muka agak teruja dan jakun kot..weee.....orang ni bancuh teh je pun..campur honey dan limau...


halwa Vietnam...xsuke sgt benda2 alah ni...


mereka sedang menyanyi....lalalaa...


kiri kanan..kiri kanan...weee...kami sedang menuju ke sampan kecil laluan sungai mekong...



angkatan-angkatan kami yang seronok merasai pengalaman ini...


tak terkira puluhan sampan sepanjang laluan sungai mekong...padat dan sedat...hehhee



titi kecil...nak pergi sampai habis tapi mak xbagi..huhuhu...



bergambo la keje...



ok ...nanti ika ceritakan hari ke 4 lak...

~assalamualaikum~

saya kuat dan sentiasa kuat...




Kalau sekarang dia belum juga hadir menyapa ika dengan senyuman manisnya, 
ika yakin satu saat nanti dia akan tiba. 
Dia hadir dengan sekarung cinta dan kasih sayang yang selalu ika nantikan, 
Menambat hati kepada pemegang hidup ika, 
Allah SWT akan lebih menenteramkan hati dan melembutkan jiwa. 

ika kuat dan sentiasa kuat!!!!

Katalah kalimat itu dengan tatapan tajam ke cermin, kepalkan tangan dan tetaplah optimis. 
Air mata bila-bila akan keluar tanpa berhenti keringnya...
Tapi air mata itu bukan air mata lemah yang mudah sekali menitik. 
Namun air mata itu adalah air mata harapan
yang akan menampung semangat ika untuk tetap bertahan dalam iman.



kecewa




~asalamualaikum~


kata-kata ika:
Tidak semua orang perlu tahu keadaan kita.
 Jadi tidak perlu bagi kita bercerita ke sana ke mari masalah yang kita hadapi. Kita hanya akan menyampaikan kepada Allah dalam solat malam yang kita dirikan. Berderai air mata tercurah, harapan yang begitu besar tertambat, hanya untuk Allah sang penjawab doa.

30 December 2012

wedding ct....

ops...
ika lupa nak update blog..
lupa??
sebenarnya ada 2 perkara yang menjadi kekangan ..
1 nyer internet ika lembab tahap siput..
2 nyer ika agak kacau bilau dengan kesibukan belajar..
so sekarang ika cuti semester..
mulalah menyemak blog kesayangan ku ini...

sudah cukup sudah..
ok...ni citer pasal kawan ika yang sudah bertukar alam..
tukar alam???
weeeee..
bertukar alam dari bujang ke alam perkahwinan..

semoga dirimu menemui kebahagiaan sejati..
insyallah...
i always pray for u my dear friend...
love u forever ...

10 November 2012
alkisahnya hari perkahwinan ct..ika ada clas pkul 8 pagi hingga 11 tgahari..
bayangkan punyalah terkejar-kejar..dengan tak tukar baju...bucukkkkk...

kawan ika call tunggu dekat library..
mula gelabah..
ika xsuka orang tunggu ika lama2...
padahal masa 2 xsettle lagi class..habis je class trus berlari ala ayu ...
hahaaha..

xpe..pkul 11.30 gitu sampai lokasi yang dituju...
ika just teman kwn jadi juru foto..
weeee...

ok  malas citer panjang...
mari tgok gambonyer..






































selamat pengantin baru ct...
:)


~assalamualaikum~

perasaan itu....

apa itu perasaan?
kadang kala perasaan yang kita tidak jangka muncul tanpa disangka...
arghhhhhhhhhhhhhh...
sungguh tidak suka perasaan ini...
sebab perasaan ini yang telah membuat ku kecewa...
perasaan ini yang telah membuat ku menangis setiap masa...
perasaan ini juga telah membuat ku membenci pada insan bernama lelaki...
.......
sungguh aku tidak tahu...
sungguh aku keliru...
aku sedang bermain dengan perasaan..
perasaan sangat memedihkan ku...

.......
rasa ingin menjauh....
jauh berlari tanpa dikesan...
jauh dari timbul perasaan itu..
agar aku tidak lagi kecewa..

.....
tapi Allah itu maha penyayang...
disaat aku mengalami kekecewaan perasaan..
muncul insan yang beri ketenangan..
ya...
Allah sungguh menyayangi diriku...
memberi ruang untuk diriku rasa tenang...

......
tapi kenapa aku merasai perasaan itu kembali...
perasaan itu.........
aku tidak boleh membohongi hatiku lagi...
biarlah perasaan itu datang..
mungkin Allah ingin menguji ku lagi...
menguji sejauhmana aku kuat dengan perasaan itu...
menguji aku untuk terus kuat dengan perasaan itu..
menguji ku untuk memilih yang terbaik untuk diriku...

.....

ya....perasaan itu adalah suka..
kemudian sayang...
dan kemudian cinta...

arghhhhh ...tidakkk.!!!!
jangan biar dirimu kecewa lagi IKA!!!..
sudah cukup sudah...

urrrrmmmmm....
Allah sentiasa disisi ku...
:)






01 December 2012

Ho Chi Minh City, VIETNAM ...hari kedua (20.11.2012)

bermula hariku...
sememangnya ada di Vietnam bukan sekadar mimpi...
cheeeewaaahhh...

ok..mengenai perbezaan waktu disana hanya lewat 1 jam je dengan Malaysia..
kalau Malaysia jam 5 ptg...Vietnam 4 ptg..
alkisah di hari kedua...
 jam tangan ika dah tukar ikut waktu Vietnam bila sampai2 Vietnam..
kira ingat settle la kan...
balik je hotel hari pertama terus ika kunci jam guna handphone..
nak bangun jam 6 pagi ...

berbunyilah handphone ku tepat jam 6 pagi...
terus mandi dan siap2...
tengok2 jam tangan baru pukul 5 pagi!!!!!!...
ika lupa tukarkan waktu Vietnam kat handphone...ya Allah....
tergelak sendiri...hehehe...

macam mana ika xperasan sebab mmg suasana di Vietnam pukul 5.30 pagi dah cerah mcm pkul 8 pagi di Malaysia...
aiyooooo....hihihi

oklah...lain citer pulak...
jam 7 pagi kami semua turun sarapan di lobi hotel...
alhamdulillah kenyang...
ikut perancangan awal kami bertolak ke kilang handicaped handicraft jam 7.45 pagi..
tapiiiiiiiiiiii ...
ditukar pada jam 9 pagi ikut jadual bas yang angkut kami...
apalagi...balik bilik tido dulu lah..1jam setengah nak tunggu baik rehatkan mata dulu..
siap tido ngan tudung2 skali..malas nak buka tudung..haishhh..

tepat jam 8.50 kami turun ke lobi ...
bas sudah sedia memberi perkhidmatannyer...
chewaaahh..
semasa perjalanan ke kilang tersebut..
kami melihat persekitaran di bandar tersebut...
kenderaan utama di sana ialah motor yer..
kereta memang jarang nampak..
dan budaya hon memang sebati bagi rakyat disana ...
bunyi hon di sana menunjukkan bahawa mereka ada di belakang...
bukan seperti Malaysia ..hon itu tanda marah, tanda nak pecut, tanda nak memotong..
jika dilihat cara mereka memandu khususnya..
memang relaks je...percayala...
tahap kelajuan pun seakan sama je..
(tak pasti bape...hahaha..)
cuba bayangkan motor berduyun2 disana tapi ika tak nampak pun motor ala mat rempit di sana..
seriusly!!!....

sudah cukup sudah...sekarang cerita pasal kajian pulak yer...


inilah group kajian ika ...yang baju putih 2 la pensyarah , PM Halim...

bergambar berlatar belakang kilang handicaped handicrafts...




salah seorang OKU yang bekerja di kilang tersebut...walau tidak dapat melihat dengan sempurna namun deria rasanya cukup kuat..
tugasnya meratakan playwood (serbuk kayu)



pekerja OKU sedang menampalkan kepingan kulit telur itik untuk di letakkan pada rekaan yang telah di tentukan....yang menarik setiap proses kebanyakan menggunakan lekker itu sendiri..proses menampalkan kulit telur ini juga campuran gam dan lekker...


inilah dipanggil lekker...ia seperti lino ink untuk cetakan...


gosok guna tapak tgn je taw...xguna langsung sarung tangan...kalau tgok tapak tangannya dah xde cap jari dah..huhu



suasana bekerja dikilang ...



tekap design yang hendak dibuat...


membersihkan karya..
proses ini banyak kali dilakukan..


salah satu hasil produk seni lekker Vietnam....bahan dia nak tahu apa? guna kulit tiram jer...hahaa..
banyak kali polish hingga jadi selicin ini..berkilattttttttt...
hebat toi...














showroom....sebahagian hasil produk yang dihasilkan oleh OKU mangsa Agent Orange di Vietnam..
sungguh terperinci hasil kerja mereka walau mereka tidak sempurna namun tenaga dan kemahiran mereka sehebat manusia normal...

banyak gambar sebenarnya tetapi disebabkan internet macam siput...
ini sajalah yang mampu..

banyak data kami perolehi seperti temubual, pemerhatian, analisis karya, perakaman visual...
namun agak sukar kerana proses pembuatan seni lekker di kilang ini tidak sistematik...
agak bercelaru minda kami sebentar namun kami sudah dapat gambaran proses penghasilan apabila melihat sendiri..

apapun kami puas apabila sudah berada di tempat yang hendak dikaji...
sebelum datang sini hanya gambaran imiginasi sahaja...haha

ok2..setelah penat mengkaji kami pun pulang dengan harapan data semua dapat diperoleh...
tapi bila sampai saja hotel penat mcm hilang macam tu je..
selepas solat asar, kami pergi bershopping pulak....
memang tak duduk bilik pun dok sana..merayap je keje...




kami pergi ke SAIGON SQUARE untuk aktiviti membeli- belah..
yeeeeaaahhhh...















mak ika yang banyak sungguh membeli...anak pun tumpang sekali..hahahha
shoppinglah sampai ke jam 7...

sampai sahaja hotel, kami pun dinner di lobi hotel..
kemudian kami membuat perbincangan tentang data-data yang telah diperolehi dari kajian hari ini...
pembentangan J/K pengumpulan data dan banyak penambaikan serta pendapat di utarakan..

setelah penat seharian .....marilah kita rehat yer..
nak tercabut kaki dah asenyer...
apapun hari ini merupakan satu pengalaman baru ika di negara orang...

alkisah hari ke 3 akan muncull...
insyallah...
tata tutu titi..

Assalamualaikum....