30 June 2014

tepung pelita moden

sangat mudah sangat senang....

bahan lapisan bawah:
1. 3 cawan tepung beras
2. 1 cawan gula
3. sedikit garam
4. 5 cawan air
5. daun pandan

bahan lapisan atas:
1. santan kotak
2. sedikit garam
3. 3 sudu besar tepung beras
4. sedikit garam
2. 2 cawan air

31 March 2014

berdating ke proton city

assallmualaikum....

lama sungguh tak berjumpa dengan aaa...
sahabat baik...
hari ni berdating dengan nya....

yep2 horeee....
beli kfc pas 2 konon berkelah....
dekat 2jam gak di situ...
macam2 cerita...

bersekolah selepas seminggu bercuti

rasa lesu...
rasa malas..
semua rasa negatif menyelubungi diri...

22 March 2014

LADAP DI MRSM TROLAK

mak dan anak sedang berLADAP di MRSM trolak...
cumanya terpisah sebelah dewan jer...

03 March 2014

tesis sudah membeku...

tesis sudah beku...
beku sampai cairkan xtau nak ubahsuai macam mana...
arggghhhh...
bermula hari ini...
kerja tesis kene wat sikit2...
xblh tinggalkan..

ya Allah...
permudahkan urusan mengiapkan tesis...

hiasi meja

kadangkala hidup kita menjadi serabut...
serabut dengan pelbagai masalah...
serabut dengan pelbagai tekanan...
serabut dengan pelbagai kesusahan...

itulah asam garam dalam kehidupan...
sebelum menjadi serabut tahap kritikal...
saya hiaskan meja kerja...
kenapa perlu dihiaskan????

suasana tempat kerja akan mempengaruhi keseronokan bekerja...
yela....ko keje tapi meja mcm tong sampah...
bila nak cari barang mula serabut xtau mana letak..
so langkah utama adalah hiasi meja anda....

kerja ooo kerja

banyak dalam minda untuk difikirkan....
banyak perlu dipertimbangkan...

antara tugas di sekolah...
antara tugas di rumah...
antara tugas sebagai pelajar pjj...

semoga semua yang dilalui sekarang ada senyuman dikemudiaan hari..

02 February 2014

oh rabbit....bila mampu ku miliki mu...

hari2 ulang alik tg malim ke tapah...
satu hari singgah ke rumah rakan seperjuangan di slim river...
ada arnabla.....
tersangatlah comey....
teringin pula membelanya...
mampukah...hihihi...
in sha Allah 1 hari nnt...

Selesai Sudah Tugasan

alhamdulillah...
tanggal 23 januari 2013 selesai pun tugasan memeriksa kertas...

satu tugasan yang sangat membebankan...
saat ini baru ku tahu tugasan seorang guru bukanlah semudah yang boleh dilihat gajinya...

diberi pula tugasan luar pdp yang memerlukan tenaga dan masa. ..
pada awalnya terasa diri ini tidak layak untuk menerima tugasan ini kerana belum setahun bergelar guru...
namun sebagai guru...
walaupun belum setahun bekerja atau 10 tahun bekerja sekalipun...
tiada istilah baru atau lama...
aku hasut cabaran....
tujuanku untuk menimba pengalaman yang perlu dikutip...
setiap tugasan guru hari ini tidak sama dengan hari semalam....

pelbagai dugaan...cabaran yang perlu ku korbankan...
alhamdulillah segalanya mampu dilakukan...
mencuba dahulu baru kita tahu samada mampu atau pun tidak...

berbaloi dengan bebanannya...
aku dapat memberi ilmu kepada murid berkat pengalaman yang diambil...
pada usia muda...aku sudah ada title. ...title apa...jeng3....


28 July 2013

kek coklat kukus

 ~Assalamualaikum~

pertama kali membuat kek coklat kukus terus jadi...
makin seronok nak membuatnya lagi...
yeaaaayyy...

ika wat resepi yang mudah dan senang je...

bahan - bahan:
1 cawan susu segar
1/2 cawan minyak masak
3/4 cawan serbuk koko
1/2 cawan susu pekat
1 1/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh vanila
3 biji telur

bahan topping kek:
coklat papan
1/2 cawan susu segar
2 sudu majerin

cara membuatnya:
1. gaulkan hilang sekata ...
2. masukkan dalam loyang...
3. kukus dalam 20 hingga 30 minit 
4. panaskan bahan topping kek menggunakan double boiler
5. pastikan coklat betul-betul cair
6. tuangkan ke atas kek tadi..

siapppppppppp....
mari kita menjamu selera semasa membuka puasa...

ok tata tutu titi...

~Assalamualaikum~





30 June 2013

begitu lama menyepi...

dah berapa bulan blog ni menyepi,...
dah bersarang dah...
huhuhu..
sibuk tidak terhingga...
macam-macam dah berlaku sepanjang tidak berbloging ni...
sekarang ika dah jadi guru..
guru interim..
mulai esok ika akan dogelar guru tetap in sha Allah...
alhamdulillah Allah permudahkan segala urusan ika..
subhanallah..
tidak percaya dapat berbakti didaerah sendiri...
sekolah mana ika dapat??
tunggguuuuu...
lepas surat sampai ika akan bagitau...

ok...
tata tutu titi..

~Assalamualaikum~

19 April 2013

Setelah sekian Lama aku tertipu...

hebat sungguh lakonan mu...
hebat sungguh sehingga aku langsung tidak dapat menghidu...
segala penipuan mu ketika kita mengenali hati budi...
tidak ku sangka kau yang kusangka baik...
rupanya lebih teruk jangkaanku...

sudah dua tahun berlalu..
namun hari ini baru ku ketahui selama ini kau menipuku..
hebat,..
tahniah ku ucapkan kepadamu keran permainkan aku..
terima kasih ..
kerana menipuku..
moga Allah memberi hidayah padaMU...

hari ini...
saat ini..
dan detik ini..
kau adalah memori gelap bagi ku...
semua yang indah telah aku kuburkan ...

pergilah kau..
pergi dengan segala penipuan yang kau lakukan..
aku tak perlukan kau..
sesaatpun kehadiranmu tidak ku alukan...

kata-kata ika:
hari ini mungkin Allah telah memberi jawapan dari segala persoalan ika...
alhamdulillah ika berasa puas walaupun baru sekarang ika tahu perkara sebenar...
in sha Allah ika sentiasa kuat...


24 February 2013

Guru INTERIM...

~Assalamualaikum~

inginku khabarkan satu dunia..
hatiku sedang berbunga-bunga...
hari ini..malam ini..
berita ku terima dari kawan ika..ikin...
dapat jadi guru INTERIM di "PERAK"...
negeri ku sendiri..
lokasi masih tidak diketahui...
namun dengar jer PERAK...
hati tersenyum tidak terkata..

ni senarai guru interim perak 2013:
http://pelajaranperak.gov.my/v2/modules/mastop_publish/files/files_5128ab982b7db.pdf

syukur...
Alhamdulillah..
berkat doa dari mak dan abah....
tidak berjauhan dengan mereka...
weeeee....

4 mac 2013 ni ika kena ke MH HOTEL, ipoh...
ada taklimat dan penyerahan surat pelantikan guru interim..
doakan dipermudahkan urusan ika ...


ok...
ika nak berangan dapat tanjong malim ker, behrang ker, slim river ker, kuala kubu ker, ...
hahahahha...
nampak sangat nk dekat...
huhu

ok la ..
tata tutu titi...


~Assalamualaikum~






21 February 2013

krushers..nyum3..





~Assalamualaikum~

19 Februari 2013
pagi-pagi ika bergegas ke Upsi uruskan sedikit hal..
kemudian potostat perkara-perkara untuk interview..
balik rumah dalam pukul 2 petang..
lepas balik kawan message ...
kawan belanja KFC..
yeaay...
dalam pukul 5.30 pergi makan KFC..
krushers...
nyum3...
weeee...




lepas 2 balik rumah...
malam saya menstudykan diri...
weeee..
selamat membaca buku yang xberapa nak khusyuk...
huhu..

ok tata tutu titi..

~Assalamualaikum~



18 February 2013

ke sana dan ke sini...


Assalamualaikum...

hari yang menyibukkan..
urus ini...
urus itu..
otak pun serabut..

kononnya nak siapkan semua urusan dalam 1 hari..
makanya dari pagi smpai petang menyibukkan diri..
siap2 kan diri...
hari ini lain skit sebab ika pakai tudung bawall....
motif sangat kan..
nak cerita punyalah lama xpakai tudung bawal...
macam pelik pun ada...
janggal lak..
hentam jelah..
hihihi..

ika pergi upsi..
pergi pejabat pos..
pergi pekan...
semua gara-gara temuduga...

lepas balik jer...
tetiba ada benda lagi kene pergi pos laju..
arghhh..
telefon teksi semua nya tak boleh...
huhuhu..
nasib2..
selamat ada pokcik sorang ni ..
kawan ika..
segan nak mintak tolong tapi tebalkan muka yer..
weeeee...
temi kasih ...jasamu sgt dikenang...


alhamdulillah target hari ini dapat dilaksana dengan jayanya..
esok ada misi lain pula..

ok tata tutu titi


~Assalamualaikum~



17 February 2013

pulang ke tanjong malim...


~Assalamualaikum~

15 februari 2013..
ika balik tanjong malim...
yeaaayy...
hati berdebar kerana hari ini nama untu temuduga SPP akan keluar...
serammm...
huhuhu...
nak persiapkan apa yang patut untuk temuduga ni..
banyak xbaca lagi..


takut...takut...

alhamdulillah selamat sampai ke rumah jam 10.30 malam...
sepatutnya sampai tg dalam pukul 7.30 tetapi keteapi rosak ...
tak ada aircond..
huhu...

balik rumah terus magrain..
tido je la..huhu


ok tata tutu titi...

~Assalamualaikum~





wedding Aida di Kulim...


Assalamualaikum...

14 Februari 2013..
terbanglah ika ke kulim..
owh rindunya kat kulim..
tenpat berpraktikum dulu...

ika g wedding aida di gunung bongsu..
sebelum itu ika ke kulim jumpa anis...
yeaaayyy....
lama tak jumpa minah tue..hihihi...
ika sampai kulim dalam pukul 11 pagi..
sementara tunggu Mr. Asri..
kami membeli hadiah untuk pengantin..
lepas tu...
kami lepak sementara tunggu  Mr Asri datang jemput kami...
kalau xde dia memamng tak sampai lah wedding aida..
weee...


bila dah lepak tue...aksi begini mesti ada...haha..

kami sembahyang di giant..
dalam pkul 2 kami bertolak ambil ustazah pieja...

lama juga perjalanan nya...
tapi tak rasa coz semua dalam kereta banyak mulut...
dah semua cikgu mulut pun pot pet...


akhirnya kami sampai ke tempat yang dituju..
alhamdulillah tak sesat..
senang mencari lokasinya..



mereka dah tawen..ika?weeee...



cikgu ika, ustazah pieja, cikgu aida n cikgu anis...

 lama juga kami di sana...dalam pukul 5 baru bertolak balik...
sembahyang asar n magrib
lepas tu kami g mkn bihun..
sedap...
Mr. Asri la bawak kami..




dalam pukul 10.30 ika balik ke penang ...
alhamdulillah...
happening...


ok tata tutu titi..

~assalamualaikum~






13 February 2013

kehangatan tekanan..

tidak dapat mengambarkannya..
tidak dapat menghebahkannya..
bagaimana perasaan hati ini yang sedang mengalami tekanan..

antara dua..
interview dan proposal...
insyallah 15.2.2013 ini nama-nama untuk ditemuduga oleh SPP akan dikeluarkan...
dan bermula 19.2.2013 sesi temuduga akan dijalankan mengikut negeri...
tidak lama lagi..
persediaanku??
gementar tidak terkira kerana tiada persediaan lagi..
menelaah buku apatah lagi..
seram bunyinya..

proposal...
keinginan membentangkan proposal terpaksa ditangguh...
kerana memberi keutamaan pada interview SPP..

proposal pun masih terbengkalai begitu sahaja..
memikirkan kedua-duanya..
memberi kehangatan tekanan padaku..

kedua-duanya penting...
Ya Allah ...
permudahkan segala urusan ku...


~Assalamualaikum~




12 February 2013

kenapa malam ini...


kenapa malam ini hatiku sayu...
kenapa malam ini hatiku merintih...

hati ini meronta-ronta minta ditangisi...
hati ini dipaksa untuk menangis...

kenapa ..
sayu hati tiada siapa yang tahu..
pedih hati ini tiada siapa yang ketahui...
sakit hati ini tiada siapa yang peduli...

PadaNya sahaja yang mendengar rintihanku..
padaNya juga yang memahami kepedihan hatiku..
padaNya juga yang mengetahui kesedihanku...

Ya Allah...
moga tangisi ku ini memberi kekuatan padaku pada esok hari..
moga kepedihan ku ini menjadi penyembuh padaku pada esok hari...

moga hari esok memberi senyuman padaku..
moga hari esok memberi keriangan padaku...



~Assalamualaikum~