26 November 2011

projek tahun akhir



semua ni bikin saya tension dan x tentu arah...
hope will be ok finally...
saya tau saya tidak hebat but i do my best..
fuhhhh...



berlatar belakang tempat mengerah usaha yang padu..



sedang bertungkus lumus menyiapkan karya kami...



inilah sebahagian rakan seperjuangan yang menjayakan pameran...



 bergambar sewaktu menunggu penilaian individu,,,gemuruh!!



 sebelum berangkat ke Galeri Shah Alam untuk membawa karya2 kami...:)



 usunglah karya....




 sudah pun sampai di Galri Shah Alam..


 sampai je galeri kami diarahkan membuka karya masing-masing ...penat...T___T



habis je proses membuka..kami pun boraklah sampai menunggu ketibaan lecturer..huahua..


ini pula lecturer ika n bersama karya ika....
beliaulah yang banyak memberi tunjuk ajar pada budak terencat akal mcm ika..huahau





kata-kata ika:   selagi mana kita berusaha selagi itu Allah sentiasa memberi kekuatan yang padu kepada umatnya...kadangkala ika tidak menjangka akan berada ditahap ini..masuk u dan belajar hingga berjaya...tapi Allah sentiasa beri ika kekuatan untuk terus menjadi hebat...alhamdulillah...




~assalamualaikum~

ilham landskap in IPOH ...17.11. 2011


pengalaman baru ika apabila belajar mengenai landskap..
sebenarnya semester ini ika mengambil bidang landskap ..
makanya lecturer kami yang ensem itu membawa kami mengenali pokok2 yang sebelum ini ika langsung tak tahu...opsss..langsung tak ambil tahu..



inilah lokasi yang ika tuju...sangat menarik..nak pergi lagiiiiiiiiiiiiiiii...




antara landskap yang menarik...mcm nak pasang khemah tido sana..haha





inilah rombongan pak rusdi..opss...haha





kata-kata ika:  terlalu banyak ciptaan Allah yang menakjubkan di dunia ini..ini baru kita berada di satu tempat yang kecil...tidak lagi menjelajah seluruh dunia..begitu agungnya kebesaran Allah ini...



~assalamualaikum~


22 November 2011

rindu pada yang lalu

rindu pada awak.....
akhirnya hari ini airmata mengalir lagi dan lagi...
kenapa allah temukan dengan awak sedangkan awak bukan jodoh saya..
saya xmampu menerima orang lain..
adakah selamanya saya akan begini ??

dulu...
tika saya kesunyian,awak temani saya..
tika saya kesedihan, awak pujuk hati saya..
tika saya tiada tempat mengadu, awak pendengar setia..
tika saya sakit,awak sentiasa mengambil berat..

kini...
tiada lagi.......





kata -kata ika:   kadangkala Allah turunkan kita rasa kesepian, rasa kerinduan untuk menguji keimanan kita..adakah ketika kita berada disituasi ini kita masih mengingati Allah SWT ataupun sebaliknya...


~assalamualaikum~

17 October 2011

WALK IN PENANG 4 MY FINAL PROJECT


sememangnyer amat penat,...
selepas je hbis clas..
siap2 trus melangkah ke pulau pinang untuk my kajian..
g penang balik hari, bayangkan kepenatanyer..
but apa leh buat ..berkorban untuk buat yang terbaik...
kajian yang ika buat mengenai membeli belah di Chowrasta, Penang..
satu tempat yang menjadi tumpuan terutama penduduk tempatan di sana..
bangunannya yang lama..kira kita tgok nmpak biasa tapi begitu ramai manusia berpusu di sana..
satu benda yang tertarik disana mengenai kedai buku lamanye..perghhhhh...putih mata jika sesiapa yang gemar dengan buku..
rasa nak beli semua buku kat sana..
xdilupakan jeruk yang best2 sgt..
ok malas nk cerita lagi,..
jom see my pic..


sewaktu menemubual makcik yang sudah dikenali...(selalu beli jeruk kat kedainya)




inilah bangunan yang ika kaji...terkenal di penang bagi orang tempatan sana...



kata-kata ika:  semasa mencari tajuk tesis yang ika cari...banyak dugaan yang datang..tapi alhamdulillah ika hanya berserah pada pencipta untuk lakukan terbaik...hanya Allah yang tahu keperitan yang kita rasa tapi kita sebagai hamba harus terus mendekatkan diri pada Allah agar hidup ini sentiasa dirahmati..jangan kita menyalahkan Allah atas apa yang menimpa kita tapi kita harus tanya apa yang telah kita lakukan apa masa lepas..adakah kita pernah melakukan dosa???fikirkan...



~assalamualaikum~

13 October 2011

TEKANAN

agak terkesima n nk tergelak gak..
bila doktor memberitahu saya mengalami tekanan..
uittt...
muka still leh mengukir senyuman lagi kira masih ok...
ya..ya..
tidak dinafikan tekanan amat ketara di saat2 ini..
tapi semangat itu perlu ada kan..
ketegangan emosi yang tidak stabil..
pikiran yang berlambak hendak difikirkan..
minda yang sentiasa ingin mencurahkan sesuatu namun sukar,,,,
sukar untuk diungkapkan..
namun ALLAH sentiasa menemani..
will be happy seketika nanti..
anyway..senyuman jangan dilupakan..:)





kata-kata ika: tekanan kita alami adalah sebagai pengubat dalam kesepian...pada sesiapa yang mengalami perasaan putus cinta atau pernah dilukai inilah saat untuk melakukan kerja ..apapun kerja asalkan kita mampu melupakkan kepahitan itu..ya ika berjaya walaupun tidak sepenuhnya...



~assalamualaikum~

11 October 2011

Kau Bukan Milikku...

Kau bukan milikku, dah ku tahu segalanya…

Namun hati ini dah terukir namamu…

Mana mungkin aku mampu hapuskan

Ukiran namamu dihatiku…

Pedihnya sekadar menjadi penyinta bisu,

Lebih pedih bila tahu kau milik seseorang…

Aku tak mampu lakukan apa-apa…

Hatimu tak mungkin dapat kutakluki…

Aku sedar hati aku milikmu….

Tapi hatimu miliknya…


Jangan hantui hidupku lagi dengan

Bayanganmu…kerna hatiku luluh…

Jangan muncul dalam kotak ingatanku…

Walaupun hidupku bakal bergelap tanpa dirimu…

Tapi biarlah…

Daripada aku terus berendam air mata…

Sesuatu yang bukan milikku…

Takkan pernah jadi milikku…

Selamanya…

Maafkan aku kerana terlalu menyayangi insan

Sepertimu…

Maafkan aku kerana terlalu mengimpikan

Dirimu jadi milikku…

Moga kau bahagia bersamanya…

Selamanya…







kata-kata ika: kadangkala kita berasa manusia itu boleh bertukar perasaannya..sukar dijangka...
pada yang pernah dilukai harus merasai perasaan yang ika alami...
walau apapun kita sebagai manusia harus bersikap positif...pasti setiap kejadian ada hikmahnya..insyallah...



~assalamualaikum~


28 September 2011

bermula kesibukan...

dah lama ika tak lukis..rasa dalamm sebulan je pun but tangan rasa keras jer..
xper..ni permulaan di semester akhir ini..
berusaha untuk mencapai yang terbaik!!!!
chayok zulaikha!!>
ok..ika kene wat lukisan pelan landskap yang telah lupa akibat otak ini sudahpun berkarat..
so skang untuk mencuci segala karat itu..hahhaa..
rasa sonok lak bila dah start melukis..
mula la si ika ni dok merapu..
senag jer..just melukis pelbagai pokok menggunakan teknik landskap..
ika jadi arkitek sekejap..:)

27 September 2011

hari yang membuatkan ika sesak dada.....
semalam xtido 1 hari memikirkan projek akhir ..
ntah bila tajuk atau isu ika akan diterima..
hope dis week oklah kan...

otak dikorek2 untuk membuahkan 1 isu yang mungkin akan jadi gempak..
cabaran tue hingga every day rasa nak pecah kepala nie..
eeeeeeeeeeeeee...but senyum jer..:)
hahaha...

sejujurnya...

sejujurnya yang tulus dari hati ika......
erm mcm mana nak luah pun xtau..
yang pasti ika benci melihat kebahagiannya...
agak keras ayat disitu tapi xpelah....

so apa yer nak wat..
ika doakan kbahagianmu dari jauh
walau di hati rasa terguris dengan apa yang terjadi...
walau dia x mengingati ika..
walau dia telah mungkir janji...
walau dia telah sakitkan ati ini...
hmmmmm..
masih lagi ika merinduinye..
gila..
kenapa cinta begini???
kenapa susah melupakan orang yang wat kita terseksa....
kenapa sakit melihat dia bahagia..
kenapa .....

satu hari ika tunggu jawapannyer...
itu janji Allah pada hambanya..
setiap apa berlaku ada hikmahnyer..



~assalamualaikum~

08 September 2011

pertandingan mural PLUS

OK..ini cerita ika di SMK KULIM..
selama 3 bulan ika disana..
tugasan telah diberi dan salah satunya ialah menghasilkan mural bersama murid2 untuk
pertanding MURAL anjuran PLUS n NIPPON PAINT..

ini hasilnya..




BERAYA di rumah CT

beraya di rumah kawan lak kan..
:)


BEraya DI rumah AYAH

sampai je tg malim..keesokan saya,mak n adik2 g ke rumah ayah..
:)








:)...

bersuka RIA di taman PERMAINAN

hari2 yang xtau nak buat apa..
sambil membeli burger di bawah taman tun sardon 2..
kita g ke taman permainan..
yehhaaaaaaa...
mcm budak2 dah pun..











HAri INI Hari RAYA + MERDEKA..


saya namakan tahun ni sebagai MERDEKARAYA...
agak bes bunyinyer..
dengan itu semangat adalah penting ok..hahaha
MERDEKA!MERDEKA! dan nak duit raya gak nyerrrrrrrrrr...

tema baju tahun ni merah itam yang setelah lamanya merancang but mesti takkan menjadi..
tapi tahun nie tanpa dirancang semua nyer merah..okay see the pic ok..:)



raya datang lagi...







ini adik saya yang bongsu..zuwaidah...




keluarga ika yang  sentiasa diingatan..



bangga saya jadi rakyat MALAYSIA...chewah...


~assalamualaikum~


aktiviti malam RAYA


SAYA tidak membuat ketupat..
SAYA tidak pun mengemas rumah..
SAYA juga tidak membuat rendang or kuah kacang..

malam raya SAYA adalah mencari kamera okay..hahahha...




adik n mak ika...test kamera baru..lalla


~assalamualaikum~

13 March 2011

TRANFORMASI PERHIASAN DIRI (KERONGSANG)

ISU BUDAYA (TRANFORMASI PERHIASAN DIRI - KERONGSANG)
1.0 Perubahan Kerongsang
Fungsi kerongsang pada asalnya hanya sebagai penyemat baju kebaya namun peredaran masa telah mengubah budaya kerongsang itu sendiri mengikut citarasa generasi masa kini. Kerongsang bukan lagi sebagai penyemat baju sahaja, malah sebagai hiasan pada wanita khususnya untuk menampakkan seri apabila berhadapan dengan khalayak ramai. Perubahan kerongsang adalah aspek rekabentuk kerongsang dan penggunaannya yang pelbagai.
1.1 Rekabentuk Kerongsang
Jika dilihat kerongsang di pasaran pada masa kini mempunyai pelbagai jenis rekabentuk kerongsang yang menarik perhatian sesiapa yang melihatnya. Dengan kreativiti yang dimiliki oleh pereka kerongsang itu sendiri, pelbagai ciptaan telah dikeluarkan di dalam pasaran seperti kerongsang berunsurkan flora, fauna dan sebagainya. Kerongsang yang berunsurkan flora seperti bunga raya yang diolah dengan pelbagai warna bagi menampakkan kelainan. Selain itu, kerongsang yang berunsurkan fauna seperti kura-kura, kucing, rama-rama dan sebagainya yang juga menggunakan warna pelbagai untuk menampakkan hasil yang berlainan.
1.2 Penggunaan Kerongsang yang Pelbagai
Kerongsang bukan sahaja sebagai keperluan wanita khususnya malah kerongsang sebagai hiasan diri mengikut citarasa individu. Antara penggunaan kerongsang yang pelbagai seperti sebagai penyemat baju, penyemat tudung, hiasan pada baju, hiasan pada tudung dan juga hiasan pada pengantin.
1.2.1 Sebagai Penyemat Baju
Menjadi kebiasaannya, kerongsang digunakan sebagai penyemat baju seperti baju kebaya labuh, baju kebaya nyonya dan sebagainya.
1.2.2 Sebagai Penyemat Tudung
Bagi wanita melayu yang bertudung, kerongsang dijadikan sebagai satu keperluan utama dalam pemakaian tudung. Kerongsang diperlukan dalam pemakaian tudung sebagai penyemat tudung supaya dapat menutupi bahagian kepala wanita melayu. Kebanyakan pemakai menggunakan kerongsang yang bersaiz kecil untuk menyemat tudung di bahagian bawah dagu bertujuan pemakai berasa selesa.
1.2.3 Sebagai hiasan pada baju
Selain berfungsi sebagai penyemat pada baju, kerongsang juga sebgai hiasan penyeri bagi si pemakai. Kebanyakan wanita yang memakai kerongsang pada baju baju sebagai hiasan dan adakalanya warna kerongsang dipadankan dengan kerongsang berwarna sama supaya ia tidak terlalu kelihatan kontra. Kerongsang dipakai sebagai hiasan kebiasaannya apabila si pemakai memakai baju yang tidak bercorak atau kosong dan bagi menyerikannya mereka biasanya menggunakan kerongsang sebagai penghias diri.
1.2.4 Sebagai hiasan pada tudung
Pemakaian kerongsang tiada batas untuk menggunakannya kerana dibahagian tudung sekalipun, kerongsang diletak sebagai hiasan pada bahagian kepala.
1.2.5 Sebagai hiasan kepada Pengantin
Kerongsang juga diperlukan oleh para pengantin sebagai hiasan dibahagian-bahagian tertentu seperti kerongsang yang diletakkan pada bahagian tanjak untuk pengantin lelaki untuk dipakai dibahagian kepala.
2.0 Jenis-jenis Kerongsang
2.1 Berunsurkan Fauna




Jika diperhatikan kerongsang yang berada di pasaran, kerongsang berunsurkan fauna seperti rama-rama, kucing, kumbang dan lain-lain telah mendapat perhatian generasai masa kini yang menginginkan sesuatu kelainan.
2.2 Berunsurkan Flora
Sudah menjadi kebiasaan, wanita sememangnya sinonim dengan flora seperti bunga, dan daun. Kerongsang yang terdapat dalam pasarann pada kini telah banyak diubahsuai agar kelihatan lebih menarik dengan menerapkan kepelbagaian dalam warna.
2.3 Berunsurkan Nama atau huruf
Kerongsang ini juga merupakan salah satu transformasi kerongsang yang digunapakai oleh generasi masa kini yang berani mencuba sesuatu kelainan. Kerongsang yang berunsurkan nama seperti meletakkan nama jenama Dior sebagai hiasan pada baju.




18 February 2011

GURU+PENDIDIK+CIKGU=PEMBERI ILMU

1.0 Pengenalan
‘Guru kencing berdiri, murid kencing berlari’ yang bermaksud murid biasanya akan meniru segala tingkahlaku gurunya, maka guru sebaiknya jangan memberikan contoh yang tidak baik. Di Malaysia, guru atau pendidik merupakan penjawat awam yang terpenting dalam bidang pendidikan. Perkhidmatan seseorang guru amat penting bagi merealisasikan aspirasi negara. Guru memiliki ciri-ciri istimewa sama ada terbina secara semulajadi atau dilatih.
Cabaran abad ke dua puluh satu ini memerlukan guru-guru atau para pendidik memperlengkapkan diri dengan cabaran baru yang sedang dihadapi oleh pelajar yang amat rencam dan kompleks. Para guru perlu lebih memiliki ketrampilan diri sebagai pendidik sempurna dengan memiliki pelbagai ilmu tradisional dan moden, kefahaman dasar dan aspirasi negara dengan jelas dan mantap, bersahsiah tinggi, beretika cemerlang, pelbagai kemahiran pengajaran dan pembelajaran dan kaedah pengurusan terkini.
Guru hari ini perlu bergerak pantas sepantas perkembangan dan kehendak dunia masa kini terutama di bidang pendidikan selaras perkembangan zaman sains dan teknologi, zaman komputer, zaman ledakan ilmu teknologi maklumat, zaman langit terbuka dan sebagainya.Namun begitu aspek asas yang terpenting ialah guru- guru perlu memiliki, memahami, menghayati dan mengamalkan nilai, norma dan etika perkhidmatan yang cemerlang.

2.0 Definisi Guru
Guru ialah segolongan orang yang menjalankan tugas ikhtisas sebagai pendidik dan pemimpin. Mereka boleh mencorakkan masa depan masyarakat dan dapat menentukan untung nasib sesebuah bangsa. (Ahmad Mohd.Salleh.2003). H. Syamsul Bahri Tanrere (1993) menyatakan guru adalah salah satu faktor yang sangat penting dalam pendidikan dan pengajaran, kerana gurulah yang akan bertanggungjawab dalam membentuk peribadi seorang murid. Menurut Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan, pendidik ialah guru, pengasuh, wali, pemimpin pengelola, pelatih, penyelenggara, pengajar dan pemelihara
Menurut laman Wikipedia, guru adalah seorang pengajar suatu ilmu. Dalam bahasa Indonesia, guru umumnya merujuk pendidik profesional dengan tugas utama mendidik, mengajar, membimbing, mengarahkan, melatih, menilai, dan mengevaluasi peserta didik. Guru adalah pendidik dan pengajar pada pendidikan formal, pendidikan dasar, dan pendidikan menengah. Guru-guru seperti ini harus mempunyai sikap kualifikasi formal. Dalam definisi yang lebih luas, setiap orang yang mengajarkan suatu hal yang baru dapat juga dianggap seorang guru.
Dalam agama Hindu, guru merupakan simbol bagi suatu tempat suci yang berisi ilmu (vidya) dan juga pembagi ilmu. Seorang guru adalah pemandu spiritual/kejiwaan murid-muridnya.
Dalam agama Buddha, guru adalah orang yang memandu muridnya dalam jalan menuju kebenaran. Murid seorang guru memandang gurunya sebagai jelmaan Buddha atau Bodhisattva.
Dalam agama Sikh, guru mempunyai makna yang mirip dengan agama Hindu dan Buddha, namun posisinya lebih penting lagi, karena salah satu inti ajaran agama Sikh adalah kepercayaan terhadap ajaran Sepuluh Guru Sikh. Hanya ada sepuluh Guru dalam agama Sikh, dan Guru pertama, Guru Nanak Dev, adalah pendiri agama ini.
Orang India, China, Mesir, dan Israel menerima pengajaran dari guru yang merupakan seorang imam atau nabi. Oleh sebab itu seorang guru sangat dihormati dan terkenal di masyarakat serta menganggap guru sebagai pembimbing untuk mendapat keselamatan dan dihormati bahkan lebih dari orang tua mereka.
2.1 Definisi Guru Menurut Islam
Mengikut istilah yang digunakan oleh sarjana-sarjana Islam guru atau pendidik ialah murabbi, muallim, muaddib, ustaz, mudarris, mursyid atau ulama Semua istilah-istilah yang digunakan bersal dari Bahasa Arab dan pada dasarnya istilah-istilah tersebut mempunyai maksud yang sama iaitu memberi pengajaran atau pendidikan Ustaz dan Mudarris dalam masyarakat melayu dikhususkan kepada mereka yang mengajar pelajaran agama Islam di sekolah, madrasah, masjid, pondok dan sebagainya . Muallim juga bermaksud pengajar, lebih menjurus kepada seorang pengajar (tidak terhad kepada guru sekolah) yang mencurahkan ilmu pengetahuan untuk anak didiknya, dan kadang kala digunakan dalam ertikata pemimpin. Berbeza dengan Murabbi, seorang Muallim lebih menumpukan kepada ilmu akal, sementara Murabbi membawa maksud yang luas, melebihi tahap Muallim
Konsep Murabbi merujuk kepada pendidik yang bukan sahaja mengajarkan sesuatu ilmu tetapi dalam masa yang sama cuba mendidik rohani , jasmani dan mental anak didiknya untuk menghayati dan mengamalkan ilmu yang telah dipelajari. Justeru, Murabbi lebih menumpukan penghayatan sesuatu ilmu, sekaligus membentuk keperibadian, sikap dan tabiat anak didiknya Mursyid bermaksud memberi tunjuk ajar. Mursyid menurut istilah kaum sufi, merupakan mereka yang bertanggungjawab memimpin murid dan membimbing perjalanan rohani murid untuk sampai kepada Allah s.w.t dalam proses tarbiah yang teratur, dalam bentuk tarekat sufiyah. Para Mursyid dianggap golongan pewaris Nabi s.a.w. dalam bidang pentarbiah umat dan pemurnian jiwa mereka (tazkiyah an-nafs), yang mendapat izin irsyad (izin untuk memberi bimbingan kepada manusia) dari para mursyid mereka sebelum mereka, yang mana mereka juga mendapat izin irsyad dari mursyid sebelum mereka dan seterusnya, sehinggalah silsilah izin irsyad tersebut sampai kepada Rasulullah s.a.w. (tanpa terputus urutannya). Oleh itu pada kebiasaannya, ia daripada keturunan Ulama’. Guru-guru pada zaman Abbasiyah digolongkan kepada tiga kategori:
• Mualim - Golongan guru sekolah rendah yang diberi tugas mendidik ilmu-ilmu asas Islam seperti Al-Quran, Ibadah, Akidah dan Ilmu Akhlak.
• Mu’adib - Guru khas yang bertanggungjawab mengajar sekolah khas.
• Ustaz - Pensyarah di sekolah tinggi (maktab).
Pendidik di dalam islam adalah meliputi hal keduniaan dan akhirat sama ada pendidik itu menyampaikan Ilmu Fardhu Ain atau Ilmu Fardhu Kifayah. Sistem pendidikan Islam memperimbangkan tawazun antara kepentingan individu dengan kepentingan ummah melalui konsep Ilmu Fardhu Ain dan Fardhu Kifayah
Menurut Imam Ghazali illmu Fardhu Kifayah itu terbahagi kepada ilmu Syari’ah dan bukan Syari`ah. Ilmu Syari`ah ialah ilmu-ilmu yang diperolehi dari Nabi s.a.w. Ilmu bukan Syari`ah ialah ilmu-ilmu yang terpuji, iaitu ilmu-ilmu yang ada hubungan dengan kepentingan duniawi dan untuk kemaslahatan ummah, seperti ilmu kedoktoran dan sebagainya yang mana ilmu berkenaan menjadi keperluan bagi sesebuah negara.

Seorang pendidik haruslah memahami bahawa Islam adalah ad-Din bukan sekadar aqidah dan peribadatan tetapi suatu sistem hidup nizam al-hayat. Pendidik bukan sahaja berperanan untuk memberi kesedaran kepada diri sendiri, malahan juga untuk masyarakat tentang hubungan, komitmen dan hubungannya dengan hukum Allah s.w.t. Seorang pendidik mestilah menyedari hakikat bahawa pengajaran itu merupakan tanggungjawab yang mesti dilaksanakan
Kerja mendidik adalah sebahagian amal soleh manakala enggan menyampaikannya dosa yakni siksaan api neraka. Dari sudut sejarah menunjukkan hubungan di antara istana dengan tuan guru di mana ulama’ dan guru adalah rapat dan dimuliakan berbanding dengan jawatan-jawatan lain. Dari sudut budaya, konsep berguru amat diutamakan. Belajar bukan setakat untuk mendapatkan ilmu, apa yang lebih penting ialah berguru untuk membina akhlak dan adab berilmu.
3.0 Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) Dan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) dalam Profesion Keguruan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dulunya disebut Falsafah Pendidikan Negara (FPN) merupakan dasar kepada pendidikan di Malaysia. Hal ini bermakna, semua aktiviti pendidikan dan persekolahan di Malaysia mestilah selaras dengan FPK ini. Justeru setiap bakal guru di Malaysia diwajibkan membaca, memahami dan mengingati falsafah ini agar setiap tindakan mereka melalui proses pengajaran dan pembelajaran sentiasa berada dilandasan yang betul. Intipati utama dalam FTK ini ialah melahirkan insan seimbang dari segi rohani dan intelektual Sosial yang sering disebut oleh guru-guru sebagai JERIS. Perlu
diingat bahawa tidak ada yang lebih utama antara keempat-empat unsur tersebut, yakni tidak boleh dikatakan jasmani lebih penting daripada intelek atau sebaliknya.
Pendidikan di Malaysia adalah suatu usaha berterusan ke arah lebih memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Usaha ini adalah bertujuan untuk melahirkan warganegara Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketerampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan berkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberikan sumbangan terhadap keharmonian dan kemakmuran keluarga, masyarakat dan Negara
Guru yang berpekerti mulia, berpandangan prograsif dan saintifik, bersedia menjunjung aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin perkembangan individu dan memelihra suatu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, progresif dan berdisiplin menurut Falsafah Pendidikan Guru.