30 January 2013

ikan bilis goreng pedas dan bergula...

 

 resepi paling senang untuk orang pemalas macam ika..
kikikiki...

mari tuan puan dengar ini cerita...
cerita resepi paling mudah...


BAHAN
ikan bilis
serbuk cili
gula
minyak

CARA-CARA:
1. goreng ikan bilis..
2. bancuh serbuk cili dengan sedikit air..
3. masukkan serbuk cili tali ke dalam minyak yang digunakan mengoreng ikan bilis tadi..
(sekejap je taw....rasa2 dan ok...t hangus cili 2...)
4. masukkan ikan bilis yang telah digoreng tadi..kacau hingga sebati kemudia tutup api..
5. masukkan gula secukup rasa...


siaaaaapp!!!..
senang sangat...10 minit siap...


ok
selamat mencuba




~Assalamualaikum~



daging denden






semenjak belajar memasak ni...
suka tengok makanan kan..
pas 2 teringin nak cubakan..
dulu tau makan je kan...
haishhhh...

ok..tanpa membuang masa dan tenaga...
hehehe..
hari ini chef zulaikha nak bagi resepi DAGING DENDEN ...
resepi keluarga juga...


BAHAN A (dikisar)
Bawang besar (4 biji)
bawang putih (10 ulas)
halia 

BAHAN B
Daging
ciling giling (5 sudu)
kicap
gula
garam
air asam jawa



CARA-CARANYA:
1. rebus daging bersama kicap sehingga daging tersebut lembut...
2. goreng daging tersebut dan kemudian angkat...
3. tumis bahan A yang telah dikisar bersama cili giling dan garam secukup rasa...
4. tumis sehingga seakan-akan kering kemudian masukkan daging tadi..
5. masukkan kicap hingga nampak hitam..
6. masukkan air asam...
7. last sekali letakkan gula secukup rasa...


siapppp....


daging yang telah di goreng...



tumiskan Bahan A bersama cili giling....




ok...
selamat mencuba...



~Assalamualaikum~




28 January 2013

asam pedas rebus



pertama kalinya post mengenai resepi makanan....
hahahha...
sebelum ni tau makan je saya ni...
sekarang mula memasak yer cik2 puan2...
ehem2...
saya jadi chef sekarang...

Selamat sejahtera tuan2 dan puan2...
hari ini kita akan memasak resepi turun temurun iaitu asam pedas rebus...
masakan ini sangat sesuai bagi yang menguruskan badan kerana tidak memerlukan minyak yer...
ok...saya akan lampirkan bahan-bahan yer...
(ada gaya chef kan)........T_____T

malas citer...ini bahan-bahannyer..
senang jer..


BAHAN-BAHAN :

bahan A (dikisar)
bawang besar (2 biji)
cabai hidup (2-3 biji)


bahan B
cili giling (2 sudu)
asam jawa 
asam gelugor (2 keping)
garam (secukup rasa)


bunga kantan
daun pudina
daun kesum
ikan (4-5 ekor)




CARA-CARA MEMASAK :
1. Rebuskan bahan A dan B
2. masukkan bunga kantan
3. masukkan ikan
4. daun kesum/ daun pudina/ bendi
5. Siap dihidang.....:)






~Assalamualaikum~



27 January 2013

Aku memilih ...





Memilih??????
Adakah aku seorang yang memilih…
Kadangkala dalam hidup kita perlu tahu apa yang kita kehendaki…
Kadangkala dalam hidup kita mahukan yang terbaik…

Jangan katakan aku terlalu memilih…
Kerana setiap manusia ada pilihannya sendiri…
Salahkah aku memilih untuk kehidupanku…

Biarkan kau berkata-kata tentangku..
Biarkan kau membuat tafsiran tentangku..
Biarkan….

Kau kata aku menolak tuah…
Kau kata aku tidak tahu menilai…
Kau kata aku ini kolot…

Kerana pilihan ku bukan pada paras rupa..
Kerana pilihanku bukan pada harta kekayaan…
Kerana pilihanku bukan juga pada pangkat dan kelayakan…
Pilihanku hanyalah satu….pada AGAMA…

aku sedar diriku tidak sempurna..
aku sedar diriku jahil…
aku sedar diriku daif…
aku sedar semua itu…

kerana kesedaran itu aku memilih…
memilih untuk AGAMA…
kerana aku percaya kekuasaan ALLAH SWT..
AGAMA  itu akan menutup segala kelemahan dan kekurangan…

AGAMA mampu memberi ketenangan padaku…
AGAMA mampu memberi sejuta harta padaku…
AGAMA mampu memberi kemanisan padaku…

Adakah kau berfikir cara kehidupanmu sudah beragama…
Adakah kau bersedia membimbingku pada jalan ALLAH..
Sedangkan dirimu terlalu mengejar pangkat dan kekayaan dunia…
Adakah kau mampu memberikan kebahagiaan padaku didunia dan akhirat..
Sedangkan kau begitu riak dengan apa yang kau ada didunia…

Biarkan tiada rupa paras…
Asalkan mampu menyayangiku…
Biarkan tiada harta kekayaan..
Asalkan mampu memberi rezeki halal padaku…
Biarkan tiada pangkat…
Asalkan mampu menjadi imamku…

Biarkan la kau berkata-kata…
Ingatlah…sehebat mana pangkat mu…
Tinggi lagi pangkat kekuasaan ALLAH..
Sebanyak mana harta kekayaan mu…
Banyak lagi harta ALLAH…

Jangan beli manusia kerana rupa, harta dan pangkat…
Kelak kau pasti akan rugi suatu hari nanti..
Jangan riak dengan semua itu…
Kelak semua itu pasti akan hilang suatu hari nanti..

bimbinglah diri sendiri dahulu...
sebelum mampu membimbing orang lain...




~Assalamualaikum~





24 January 2013

keluar lagi kita berempat...opss berlima..

24 Januari 2013

hari ni keluar lagi....
sepatutnya hari ini kami pergi makan burger bakar...
tetapi tak jadi disaat akhir...
huhuhu....

tak ada rezeki...
jadi kami pergi makan di pantai restoran...
epit belanja...

kemudian ke mamak restoran...
minum2 bersama bede n bob...

banyak perkara yang diperbualkan...
macam2...
isu zaman sek...
isu rokok elektronik dengan rokok biasa....
isu eksiden..
isu agama...

itulah kalau sudah bertemu...
gambar mesti ada nya....
weeee...


nasi goreng USA...pantai restoran...




muka ntah pape masing2...hahhaaa...


ok tata...

~Assalamualaikum~



makan.....sembang....


23 Januari 2013

hari biasa tapi perjumpaan luar biasa...
pertemuan kawan-kawan sekolah...
walaupun berempat tapi cukup mengembirakan...
walaupun sekejap rasanya sangat bermakna...

weee....
kami berjumpa di KFC Tanjong Malim...
merasai menu baru Golden Wrap Chicken...
sedappppp....



Golden Wrap Chisken KFC




berbual serius je...hahaha...













ika...ana...bede...epit..
kami berkawan sejak dibangku sekolah lagi...
ika...ana...bede...berkawan sejak dari sekolah rendah lagi...
epit sejak dari tingkatan 4 lagi...

masing-masing sudah dewasa..
sudah mempunyai pemikiran yang matang...
tidak seperti sewaktu kenakalan di sekolah dahulu...
sudah mempunyai masa depan masing-masing...
tidak seperti sewaktu angan-angan di sekolah dahulu...

walaupun kami sudah dewasa...
walaupun angka umur kami semakin meningkat naik...
kami tetap kami yang dahulu...
perubahan demi perubahan tidak akan mengubah erti persahabatan kami...

insyallah...
semoga persahabatan kita membawa keberkatan Allah..




persahabatan selamanya....:)



~Assalamualaikum~







22 January 2013

bersama kawan2 lama...

21 Januari 2013...
semalam ika keluar bersama ana...
my bestfriend sejak sekolah lagi..
kami g proton city ...
teman budak kecik fariz maen2 bersama opahnyer...



faris bersama makciknya....weeee...
tua dah ana...haha

smpai magrib balik rumah ana...
solat magrib...
pas 2 tergerak nk calling kwn...
epit n bede..
n tetibe je jumpa ...
weeee...
lama tak berkumpul mcm nie..


jumpa kejap je coz bebudak 2 nak maen badminton..
ika n ana pun jadilah penyibuk g tgok...
bagitau awal2 boleh kami join..hahahha...



gaya pemain profesional Malaysia...
hahaha...

zaman budak2 dengan zaman dewasa sangat berlainan...
sungguh...
hahahaaha...


ok itu jer...
tata....



~Assalamualaikum~



16 January 2013

siapa kita di masa depan?...



pernahkah kita terfikir siapa kita di masa depan?....
pernahkah kita terfikir keadaan kita di masa depan?...
pernahkah kita terfikir apa yang berlaku di masa depan?...


usia kita semakin hari semakin meningkat..
meningkat dari segi bilangan angkanya..
meningkat dari segi kematangannya...

kita tidak tahu apa yang akan terjadi di masa akan datang..
kita juga tidak tahu keadaan kita di masa akan datang...

adakah kita akan sentiasa sihat sempurna...
adakah kita mampu melakukan apa sahaja ...
adakah kita sentiasa cantik di mata dunia...
adakah kita mampu melangkah menghayunkan kaki...
adakah kita juga mampu melihat sekeliling..
adakah???

itu semua adalah satu persoalan...
persoalan yang tidak mampu kita rencanakan..
persoalan yang tidak mampu kita tolak...

namun persediaan demi persediaan perlu ada...
demi menjawab persoalan-persoalan di masa akan datang...






kata-kata ika:
kita pasti akan tua...dan bagaimana kita di masa itu ...semoga Allah memberi kekuatan dan ketabahan untuk kita jalani hari-hari di bumi Allah..



~Assalamualaikum~




15 January 2013

berterus terang...berdiam diri





kadangkala kita perlu berterus terang..
kadangkala kita juga perlu berdiam diri...


namun perasaan itu memaksa kita untuk meluahkan..
meluahkan agar kita tidak terasa terbeban...
beban memikirkan sebuah perasaan yang begitu janggal...


pasti semua merasai perasaan itu...
pasti semua megalami perasaan itu...
perasaan di antara dua jiwa...


apabila kita berterus terang...
tidak semestinya kita akan gembira...
dan tidak semestinya kita akan berduka..
kita harus terima kemungkinan berlaku..
itu dugaan merasai perasaan itu...


bukan senang merasai perasaan itu...
dan bukan senang untuk melupakan perasaan itu..


perasaan itu dicipta olehNya..
perasaan itu bercampur baur..
perasaan itu merungsingkan..
perasaan itu mendebarkan..
perasaan itu juga meresahkan..
kepada siapa yang ikhlas merasai perasaan itu...


biarlah perasaan itu diredha oleh Nya..
biarlah perasaan itu diberkati oleh Nya...
biarlah juga perasaan itu terbentuk pada jalan Nya...


jangan biar perasaan itu jauh menyimpang...
jangan biarkan perasaan itu terhindar dari landasan...
jangan biarkan juga perasaan itu dicemari...


perasaan itu istimewa..
perasaan itu juga unik..
jagalah perasaan itu seperti warna putih..
yang bersih tanpa dicemari dengan warna merah, hitam, biru, kuning, hijau...


biarpun perasaan itu mungkin tidak berkekalan....
kerana kita tidak tahu milik siapa perasaan ini..
kerana kita tidak menjangka siapa yang layak memiliki perasaan ini...


berterus terang itu dipaksa oleh perasaan ini..
berdiam diri juga dipendam oleh perasaan ini...










~Assalamualaikum~





11 January 2013

pasti ada pembalasan setiap apa yang dilakukan...

pembalasan itu pasti ada...
tidak di dunia..
pasti Allah membalasnya di akhirat!!!!...


jangan nafikan kekuasaan Allah..
Allah itu maha Esa..
Allah itu maha berkuasa...
apa yang kamu lakukan  didunia ini...
pasti ada pembalasannya suatu hari nanti...


aku tidak perlu takut...
aku tidak perlu gusar...
kerana aku tahu aku ada Allah...
Allah selalu melindungi hambaNya...
 melindungi hambaNya yang ditindas..
melindungi hambaNya yang dianiaya...


jika kau rasa kau berkuasa di dunia ini..
kau rasa hidup kau ditentukan oleh kau sendiri...
kau rasa hidup kau akan bahagia dengan menindas orang..
kau rasa keturunan kau akan bangga dengan perbuataan kau...


jika kau rasa itu semua..
kau adalah manusia paling jahil sekali...
kau adalah manusia paling bodoh sekali...
kau adalah manusia paling daif sekali...
kau adalah manusia paling riak sekali...
kau adalah manusia yang hina sekali...


jahil kerana ilmu agama kau terlalu cetek...
budak kecil mampu menandingi kejahilanmu...
bodoh kerana kau berilmu tapi tidak mengamalkan ilmu...
orang yang tidak bersekolah mampu tandingi kebodohanmu...
daif kerana kemiskinan pemikiran kau...
pengemis pun tidak sedaif kau...
riak kerana kau guna sesuatu untuk menjatuhkan orang yang kau rasa tercabar...
orang paling hebat pun tak seriak kau...
hina kerana kau manusia yang tidak percaya akan kekuasaan Allah..
penagih dadah pun tidak sehina kau...



semoga kau mendapat petunjuk Allah...
sebelum kau dianggap manusia yang tidak diterima bumi Allah ...!!
ingatlah dari mana kita datang..
dan kepada siapa kita akan kembali...


~Assalamualaikum~


10 January 2013

pergi!!!!!!...aku tak perlukan kamu lagi..



ya Allah....
ampunkan dosaku ya Allah..
jangan Kau beri dugaan yang tak mampu aku hadapi....

kenapa kamu muncul lagi???
kenapa harus kamu muncul dalam hidup aku???
kenapa tidak kamu pergi jauh dari aku...
pergilah...
tolonglah....
aku tidak memerlukan kamu lagi...

aku bukan sayang kamu..
kamu bukan pilihan aku lagi...
tidak...
tidak...

tidak perlu kamu menjelaskan perkara yang aku tidak mahu....
tidak perlu kamu merintih minta simpati...
tidak perlu kamu mengeluarkan kata-kata manis mu...

aku tidak mahu mendengar penjelasan kamu lagi..
aku tidak selembut dulu...
aku tidak kalah dengan kata-kata manis kamu lagi...
semua kata-katamu tiada makna bagiku...

aku pedih...
aku sakit...
bila kamu muncul...

aku tidak mahu kamu...
aku tidak inginkan kamu...

aku mohon...
tinggalkan aku ...
demi kebahagiaan aku...


~Assalamualaikum~



09 January 2013

hambaMu yang jahil....


apa yang aku telah lakukan di dunia ini?
adakah solatku sudah sempurna?
adakah aku faham isi kandungan Al-Quran?
adakah aku sudah cukup berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW?
adakah aku membuat segala perintah Allah?

aku hambaMu yang jahil...
ya Allah..
terlalu banyak dosa yang telah aku lakukan..
telah banyak perintahMu telah aku ingkari...
aku degil...
aku angkuh...
aku riak...

aku tiada apa-apa...
aku tiada apa untuk dibanggakan..
aku tiada apa untuk dikenang...

moga aku mampu persiapkan ilmu ku padaMu Ya Allah..
persiapkan diriku sebelum aku menutup mata selamanya...


insyaallah...



~Assalamualaikum~



08 January 2013

kehidupanku datangnya dari Allah SWT...

bila direnung kembali...
bila diimbas kembali...
seakan-akan aku sedang bermimpi..
melayari kehidupan sehingga ke hari ini...


bila aku membuka mata...
seakan-akan tidak percaya...
begitu cepat masa berjalan...
tahun ini usia aku menjangkau 25 tahun...
terasa baru semalam aku mula bertatih..
terasa baru semalam aku merintih minta dimanja ibu dan ayah....
terasa baru semalam aku bersekolah...
terasa baru semalam aku mengenali rakan sepermainan....
terasa baru semalam aku dimarahi guru..
........


hari semalam itu begitu indah bagiku...
indah mengingatkan kenakalanku..
indah mengingatkan kemanjaanku..
indah mengingatkan hari-hari persekolahanku...


hari ini sungguh tercabar kehidupanku...
tercabar dengan kedewasaanku...
tercabar dengan emosiku..
tercabar dengan tanggungjawabku...
tercabar dengan perasaanku...

dua kehidupan yang berbeza...
hari semalam juga hari ini...
walaupun kedua-dua kehidupan aku lalui..
kadangkala aku merintih...
kadangkala aku merungut...
kadangkala juga aku terseksa...

aku mudah melupakan sesuatu mengukir senyuman..
namun sukar melupakan sesuatu menguris perasaan...

kadangkala terfikir sejenak..
mengapa aku lebih mengingati memori duka berbanding memori gembira???
bukan tidak pernah aku mencuba..
bukan tidak pernah aku memaksa...
aku mencuba ...
aku memaksa...
untuk mengingati lebih banyak memori indah..
namun memori duka juga mudah terlintas di fikiran..
mungkin apa yang aku rasa sama seperti insan lain..
mungkin...

aku tidak pernah menjangka kehidupan ku sehebat ini..
aku juga tidak pernah menduga kehidupan aku hingga di tahap ini...


aku dilahirkan menjadi manusia..
dimanja oleh ibu dan bapa..
diberi makan dan minum..


aku dulu...
aku sekarang...
sangat berbeza..


dulu aku bodoh...
dulu aku hina...
aku belajar mencari sesuatu ilmu..
aku belajar mencari diriku..
aku belajar mencari agamaku..
aku belajar mencari keredhaanMU..


walau beribu kali aku kalah..
walau sejuta kali aku gagal...
aku tetap bangkit dengan airmata..
aku tetap berdiri dengan kekuatan..
aku tidak mungkin mengalah..


alhamdulillah...
kehidupan aku semuanya datang dari Penciptaku...
rezeki ku datang semuanya dari Allah SWT...
alhamdulillah ...
indahnya aku berpijak dibumi Mu Ya Allah..
indahnya pancaindera Mu Ya Allah..
terima kasih Allah..






~Assalamualaikum~








07 January 2013

Ho Chi Minh City,VIETNAM ...hari kelima (23.11.2012)

hari yang ke 5 di Vietnam...
masa untuk pulang ke Malaysia negara ku cinta...
weeee...

rindu sudah orang Malaysia..
wuuuu...
semua muka excited hendak pulang...



waidah n mom


kak maria n me....


waidah ...



ika dan mak bersama salah seorang penginap hotel ...



waidah dan bagasi kami...


ika dan bagasi...banyak beg ooo...


ni lah beg kami...pergi Vietnam sikit jer..balik je amik ko...
selamat tak over...



pengawai yang bertugas ...muka mcm artis korea....weeee



ninny dan puan Mila...



tak ade benda ni tak boleh balik Malaysia...
hihi


kapal terbang China...


me dan ninny...



irma dan idrul...



ahli rombongan ku satu kapal...



pemandangan di landasan...






pemandangan sungai mekong....bye2 Vietnam...


awam comel la...:)


santapan yang disediakan dalam kapal terbang...


ok itu saja laporan...
weee..
tata..


~assalamualaikum~