24 February 2013

sayang dalam diam...


diam itu bermakna...
bukan penakut..
bukan pengecut...

sayang itu bermakna...
lebih bermakna lagi apabila kita sayang dalam diam...
bukan tidak berani mengungkapkan rasa sayang itu..
cuma biarlah sayang itu diluahkan bila tiba masanya...
biarlah sayang itu diluahkan pada yang mahu menyambutnya...


jika ungkapan sayang itu diluahkan sekarang...
tiada apa yang ku dapat...
kerana sayang itu belum tiba masanya...
belum tiba saatnya...


lebih baik menyayangi dalam diam..
agar hati sentiasa terjaga...
agar iman sentiasa terjaga...


biar dia tidak tahu sayang ini...
biar dia tidak tahu mahalnya sayang ini...
kerana aku tahu Allah sentiasa mengetahui sayang ku ini...



jika sayang itu berbalas..
pasti dia akan datang kembali...
jika sayang itu tidak berbalas..
pasti dia pergi tidak menoleh lagi...



~Assalamualaikum~




Guru INTERIM...

~Assalamualaikum~

inginku khabarkan satu dunia..
hatiku sedang berbunga-bunga...
hari ini..malam ini..
berita ku terima dari kawan ika..ikin...
dapat jadi guru INTERIM di "PERAK"...
negeri ku sendiri..
lokasi masih tidak diketahui...
namun dengar jer PERAK...
hati tersenyum tidak terkata..

ni senarai guru interim perak 2013:
http://pelajaranperak.gov.my/v2/modules/mastop_publish/files/files_5128ab982b7db.pdf

syukur...
Alhamdulillah..
berkat doa dari mak dan abah....
tidak berjauhan dengan mereka...
weeeee....

4 mac 2013 ni ika kena ke MH HOTEL, ipoh...
ada taklimat dan penyerahan surat pelantikan guru interim..
doakan dipermudahkan urusan ika ...


ok...
ika nak berangan dapat tanjong malim ker, behrang ker, slim river ker, kuala kubu ker, ...
hahahahha...
nampak sangat nk dekat...
huhu

ok la ..
tata tutu titi...


~Assalamualaikum~






21 February 2013

krushers..nyum3..





~Assalamualaikum~

19 Februari 2013
pagi-pagi ika bergegas ke Upsi uruskan sedikit hal..
kemudian potostat perkara-perkara untuk interview..
balik rumah dalam pukul 2 petang..
lepas balik kawan message ...
kawan belanja KFC..
yeaay...
dalam pukul 5.30 pergi makan KFC..
krushers...
nyum3...
weeee...




lepas 2 balik rumah...
malam saya menstudykan diri...
weeee..
selamat membaca buku yang xberapa nak khusyuk...
huhu..

ok tata tutu titi..

~Assalamualaikum~



18 February 2013

ke sana dan ke sini...


Assalamualaikum...

hari yang menyibukkan..
urus ini...
urus itu..
otak pun serabut..

kononnya nak siapkan semua urusan dalam 1 hari..
makanya dari pagi smpai petang menyibukkan diri..
siap2 kan diri...
hari ini lain skit sebab ika pakai tudung bawall....
motif sangat kan..
nak cerita punyalah lama xpakai tudung bawal...
macam pelik pun ada...
janggal lak..
hentam jelah..
hihihi..

ika pergi upsi..
pergi pejabat pos..
pergi pekan...
semua gara-gara temuduga...

lepas balik jer...
tetiba ada benda lagi kene pergi pos laju..
arghhh..
telefon teksi semua nya tak boleh...
huhuhu..
nasib2..
selamat ada pokcik sorang ni ..
kawan ika..
segan nak mintak tolong tapi tebalkan muka yer..
weeeee...
temi kasih ...jasamu sgt dikenang...


alhamdulillah target hari ini dapat dilaksana dengan jayanya..
esok ada misi lain pula..

ok tata tutu titi


~Assalamualaikum~



17 February 2013

pulang ke tanjong malim...


~Assalamualaikum~

15 februari 2013..
ika balik tanjong malim...
yeaaayy...
hati berdebar kerana hari ini nama untu temuduga SPP akan keluar...
serammm...
huhuhu...
nak persiapkan apa yang patut untuk temuduga ni..
banyak xbaca lagi..


takut...takut...

alhamdulillah selamat sampai ke rumah jam 10.30 malam...
sepatutnya sampai tg dalam pukul 7.30 tetapi keteapi rosak ...
tak ada aircond..
huhu...

balik rumah terus magrain..
tido je la..huhu


ok tata tutu titi...

~Assalamualaikum~





wedding Aida di Kulim...


Assalamualaikum...

14 Februari 2013..
terbanglah ika ke kulim..
owh rindunya kat kulim..
tenpat berpraktikum dulu...

ika g wedding aida di gunung bongsu..
sebelum itu ika ke kulim jumpa anis...
yeaaayyy....
lama tak jumpa minah tue..hihihi...
ika sampai kulim dalam pukul 11 pagi..
sementara tunggu Mr. Asri..
kami membeli hadiah untuk pengantin..
lepas tu...
kami lepak sementara tunggu  Mr Asri datang jemput kami...
kalau xde dia memamng tak sampai lah wedding aida..
weee...


bila dah lepak tue...aksi begini mesti ada...haha..

kami sembahyang di giant..
dalam pkul 2 kami bertolak ambil ustazah pieja...

lama juga perjalanan nya...
tapi tak rasa coz semua dalam kereta banyak mulut...
dah semua cikgu mulut pun pot pet...


akhirnya kami sampai ke tempat yang dituju..
alhamdulillah tak sesat..
senang mencari lokasinya..



mereka dah tawen..ika?weeee...



cikgu ika, ustazah pieja, cikgu aida n cikgu anis...

 lama juga kami di sana...dalam pukul 5 baru bertolak balik...
sembahyang asar n magrib
lepas tu kami g mkn bihun..
sedap...
Mr. Asri la bawak kami..




dalam pukul 10.30 ika balik ke penang ...
alhamdulillah...
happening...


ok tata tutu titi..

~assalamualaikum~






13 February 2013

kehangatan tekanan..

tidak dapat mengambarkannya..
tidak dapat menghebahkannya..
bagaimana perasaan hati ini yang sedang mengalami tekanan..

antara dua..
interview dan proposal...
insyallah 15.2.2013 ini nama-nama untuk ditemuduga oleh SPP akan dikeluarkan...
dan bermula 19.2.2013 sesi temuduga akan dijalankan mengikut negeri...
tidak lama lagi..
persediaanku??
gementar tidak terkira kerana tiada persediaan lagi..
menelaah buku apatah lagi..
seram bunyinya..

proposal...
keinginan membentangkan proposal terpaksa ditangguh...
kerana memberi keutamaan pada interview SPP..

proposal pun masih terbengkalai begitu sahaja..
memikirkan kedua-duanya..
memberi kehangatan tekanan padaku..

kedua-duanya penting...
Ya Allah ...
permudahkan segala urusan ku...


~Assalamualaikum~




12 February 2013

kenapa malam ini...


kenapa malam ini hatiku sayu...
kenapa malam ini hatiku merintih...

hati ini meronta-ronta minta ditangisi...
hati ini dipaksa untuk menangis...

kenapa ..
sayu hati tiada siapa yang tahu..
pedih hati ini tiada siapa yang ketahui...
sakit hati ini tiada siapa yang peduli...

PadaNya sahaja yang mendengar rintihanku..
padaNya juga yang memahami kepedihan hatiku..
padaNya juga yang mengetahui kesedihanku...

Ya Allah...
moga tangisi ku ini memberi kekuatan padaku pada esok hari..
moga kepedihan ku ini menjadi penyembuh padaku pada esok hari...

moga hari esok memberi senyuman padaku..
moga hari esok memberi keriangan padaku...



~Assalamualaikum~





10 February 2013

APA PILIHANKU

pilihan??
biarkan aku berdiam diri...
tanpa perlu memilih...
tanpa melukakan sesiapa...
tanpa ada yang tersinggung....

pernahkah kita merasai...
bila kita suka pada seseorang...
namun suka itu tidak berbalas..

pernahkah kita merasai...
bila orang menyukai kita..
namun suka itu kita tidak membalas...

yang mana harus dipilih..
yang menyukai kita atau yang kita sukai...

namun bagiku...
berdiam diri itu yang terbaik...
kerana aku tak mampu memilih...

jodoh itu ditentukan oleh ALLAH..
aku mahukan jodoh berdasarkan agama..
jika dia milik ku pasti suatu hari nanti dia kembali...
jika dia bukan milik ku pasti dia akan pergi tanpa menoleh lagi...



~Assalamualaikum~




AKU TAKUT




takut...
seram..
sedih...
kecewa...


aku takut..
aku takut untuk dikecewakan sekali lagi…
aku takut untuk disisihkan sekali lagi..
aku takut untuk dibuang sekali lagi…


 dikecewakan hati ini seperti aku ini tiada perasaan…
disisihkan seperti aku tidak bermakna…
dibuang seperti aku ini bangkai sampah…

aku tidak akan pernah lupa kepahitan itu..
aku tidak akan pernah lupa kekecewaan itu..
kerana itu aku takut ulanginya lagi...

ulangi sesuatu aku tidak kuat hadapi...
ulangi sesuatu yang bukan jaminan ku lagi...

setiap doaku aku memohon..
menemukanku tanpa ada ragu-ragu...
agar aku tidak rasai keperitan itu lagi...

insyallah...
satu hari nanti...


~Assalamualaikum~


 

08 February 2013

berhati-hati dengan hati...

hati kata rindu...
akal kata cuba bertahan...

hati kata sayang....
akal kata cuba bertahan...

hati itu sering didorong oleh nafsu..
akal itu penyelamat hati...
jika akal itu diselit dengan iman..

kata hati itu sering bermain-main di minda...
kadangkala hati itu membuak-buak untuk melakukan sesuatu yang disuruh oleh hati...
cuma akal dengan iman mempertahankan untuk tidak membuat sesuatu disuruh oleh hati...


berhati-hatilah dengan hati..
biarlah hati itu sentiasa berhati-hati...

:)

~Assalamualaikum~



PACERI NENAS




~Assalamualaikum~

yeaay...
hari ini pencapaian prestasi memasak semakin maju..
hahahhaa...
seronok-seronok..

hari ini chef zulaikha masak Paceri Nenas..
hahaa..
xpernah membuatnya namun itu satu cabaran..
tunjuk ajar dari makcik ika...chef Zaleha Ishak..
weeee...

mari memasak..


BAHAN:
1. rempah (3 sudu besar)
2. bawang putih (3 ulas)
3. bawang kecil (6/7 ulas)
4. halia 
5. kulit kayu manis
6. bunga cengkih
7. jintan manis (1sudu kecil)
8. kerisik (2 sudu besar)
9. santan (1 senduk)
10. gula merah
11. gula putih
12. bawang besar
13. garam
14. air asam



CARA-CARA MEMASAK:
1. hiris bawang kecil, halia, bawang putih...
2. tumiskan bawang, halia, bawang putih...
3. letakkan bunga cengkih kulit kayu manis
4. letak rempah n jintan (bancuh dengan air sebelum masuk dalam kuali ..takut hangit..)
5. biar kering sikit kemudian letak air..
6. letakkan garam secukup rasa..
7. letak bawang besar (potong memanjang)
8. letak kerisik...
9. letak gula merah + gula putih
10. letak nenas....
11. letak santan (1 senduk)
12. biar pecah minyak..

siap..

weeee....
akhirnya menjadi juga kan..
hehehehe...



mari memasak yer...


~Assalamualaikum~




07 February 2013

Sup Ayam


~Assalamualaikum~

yeaaayyy...
semalam ika belajar masak SUP AYAM..

weeee...
seronok....
bealajar-belajar lagi..
hehehe..




Bahan A:
1. Ayam 
2. Ubi (5 biji)
3. Halia (1inci - 1 1/2 inci)
4. Bawang putih (3-4 ulas)
5. Bawang besar (1 ulas)
6. Serbuk Jintan Manis (1 sudu kecil)
7. Kulit Kayu Manis 
8. Bunga Cengkih
9. Tomato
10. Garam

Bahan B:
1. Bawang kecil 


Bahan C :
Daun Sup/ Daun Bawang


Cara-cara Memasak:
1. Hiriskan Bawang besar, bawang putih, halia.
2. rebus hirisan tadi bersama kulit kayu manis, bunga cengkih, garam, tomato..
3. masukkan ubi..(hingga separuh empuk)
4. masukkan ayam
5. tumis bawang kecil (macam nak wat bawang goreng)..
6. masukkan bawang kecil yang ditumis bersama minyak ke dalam sup..
7. letakkan daun sup/ daun bawang...


sssiiiiiiiaaaaaapppppp....

weee...

sowi tiada gambar alat dan bahan..
T____T





~Assalamualaikum~




05 February 2013

owh proposal....




~Assalamualaikum~

sakit mata..
sakit hati...
sakit tangan..
sakit otak..
sakit ...sakit...sakit...

semuanya gara mu wahai proposal...
proposal..
membuat dirku tidak boleh melelapkan tidur ku dengan sempurna..
membuat diriku seakan tidak terurus...
membuat diriku teringat akan kamu...
membuat diriku tidak tenang sepanjang masa...

inikah penangan kamu wahai proposal..
tidak ku sangka dirimu sanggup mendera ku...
tidak ku sangka dirimu begitu kejam padaku..
tidak ku sangka dirimu memaksa ku...

kamu sentiasa denganku..
susah sungguh berpisah dengan ku..
kamu memang kan..
suka sangat dengan ku...
aduhh...
proposal..
owh proposal...
membuatku dalam dilema...


semoga kamu akan selamat ya proposal...

kata-kata ika : hahaha...sudah mengalami tekanan nak wat proposal hingga bermadah dengan proposal...
semoga proposal yang ika sedang lakukan untuk master ika akan berjalan dengan lancar hendaknya...
target nak bentang proposal semester ini...risau macam xsempat je nak bentang bulan tiga ni..huhuhu
tapi yang penting usaha itu harus ada...


~Assalamualaikum~


Pindang..


~Assalamualaikum~

yeaaaaay...
masak lagi yer...
habislah asyik dok memasak kemudian makan...
hahahhaaa...
adoi...

takpe2...
belajar yer..

ok hari ni masak resepi pindang...
sangat senang juga mudah...
sesuai untuk manusia yang sedang berdiet macam ika..
wewewe...

ok..jom masak....

Bahan :
1. ikan
2. serbuk kunyit
3. bawang kecil (1 biji)
4. halia
5. serai
6. garam
7. air asam
8. Tomato


Cara-cara Memasak:
1. rebus halia, bawang kecil (dipotong panjang), serai, tomato...
2. letak serbuk kunyit..(bagi kuning2 skit..jangan banyak sgt..)
3. letak garam dan air asam secukup rasa..
4. akhir sekali masukkan ikan...

siiiaaappppp...
jom makan...
weeee...


ok..
tata tutu titi...



~Assalamualaikum~


Ikan Belah Belakang


~Assalamualaikum~

Yeaayyy...
tahun 2013 ni rasanya adalah tahun untuk belajar memasak nampaknya...
hahahha...
apa boleh buat...
mencuba menjadi suri rumah dengan kepakaran memasak...
kuikuikui...
dulu tak suka sangat nak memasak...
sekarang bila dah mula memasak rasa nak masak..
apakah ini semua..
janganlah badan ku menaik yer..
huhuhu...

ok2...
hari ini ika belajar memasak resepi Ikan Belah Belakang...
mari-mari..


Bahan A (dikisar) :
1. bawang besar (6 biji)
2. cabai besar (4 biji)


Bahan B:
1. Ikan Cencaru (3 ekor)
2. Air asam
3. Garam
4. Kicap masin


Cara-cara Membuat:
1. kisarkan bawang dan cabai berasingan...
2. ikan cencaru yang dibelah diletakkan sedikit cabai dan bawang yang dikisar tadi..
(pastikan cabai lebih dari bawang yer...)
3. kemudiaan goreng ikan tersebut...(haruslah betul2 garing yer)
4. tumis bahan yang dikisar tadi....(guna minyak yang mengoreng ikan tadi..)
5. tumis hingga betul2 kering..
6. letak garam (sikit jer), air asam dan kicap masin...
7. masukkan ikan yang telah digoreng tadi bersama bahan yang ditumis tadi..

siiiaaaaappppp...

weeee...




ok tata tutu titi...


~assalamualaikum~




04 February 2013

Roti Tempek



Assalamualaikum...

hari ni belajar satu lagi masakan ..
yang simple jugak...
hahaaha..

ROTI TEMPEK....


Bahan :
1. kelapa parut (
2. tepung gandum
3. telur (sebiji)
4. garam
5. air
6. majerin

Cara-cara membuat:
1.  Letakkan kelapa parut, tepung gandum, telur...
2. letakkan air dan garam secukup rasa...
3. kacau hingga sebati...(tidak terlampau cair...ngam2 gitu..)
4. letakkan majerin sikit kat kuali leper..
5. letakkan ramuan 2 ikut saiz yang sedang2..
6. masak hingga rasa garing sikit...(baru sedap sikit)


siapppp dihidang....

weee...
jemput makan yer...






ok tata tutu titi...


~Assalamualaikum~




03 February 2013

kerabu timun



menu paling senang juga...
hahhaa..
senang bagi orang bujang kan...

mari chef ika nak bagi menu senang yang diet macam ku nie...
lalala...


Bahan:

1. Timun (1biji)
2. cabai (2 biji)
3. bawang (2 biji)
4. air asam
5. garam
6. gula


Cara-cara membuat:
1. potong timun ...pastikan bila potong timun jangan terlalu halus kerana tidak ranggup nanti..biar sederhana..
2. potong cabai dan bawang halus-halus..
3. masukkan air asam, garam dan gula secukup rasa...






siappppp...

selamat makan yer...


~Assalamualaikum~




penat menunggu...


Assalamualaikum....

ini cerita hari jumaat lepas...
alkisah ika nak pulang ke pulau pinang...
tren dijangka sampai jam 4.25 petang..
pukul 4 ika dah pun sampai ke stesen KTM...
tunggu punya tunggu...4.28 tren masih tidak tiba lagi..
orang KTM pun masih belum membuat pengumuman ...
jam 4.30 baru KTM membuat pengumuman yang membuat hati ku serta penumpang ke butterworth berasa nak menjerit rasa....

"tren ke Butterworth adalah lewat..Tren ini dijangka tiba jam 7 petang...pihak kami akan memberitahu dari semasa ke semasa...
KTM memohon maaf di atas kesulitan yang dialami..."

!!!!
hoh!!!
ya Allah....
tahap meroyan mendengarnyer...
dah la petang...panas nyer tunggu 2 jam 30 minit lagi!..

terus menelefon ana ajak makan...
lapar sudah.. 
bertambah geram..
selamat la ada ana..kalau tak dok la mengelamun kat KTM 2..
nasib...
kami lepak kat kedai Cupak jap sambil minum ice blanded durian belanda...
untuk sejukkan hati yang sedang panas...weee..
pas tue 2 ika bungkus nasi goreng USA...
untuk bekalan perjalanan nanti..

ika pun datang kembali ke KTM jam 6.20 petang..
dengan harapan tepat jam 7 malam tren pasti akan tiba...
tunggu punya tunggu sudah tepat jam 7 petang...
masih lagi tren belum kunjung tiba...
alahai...
pukul berapa pulak tren ni nak sampai ni...

sabar ika sabar...
muka pun dah macam beruang...
badan pun dah macam belacan....
nasiblah sape dok sebelah ika t...
kuikuikui...

jam 7.45 barulah tren tiba...
carilah koc R4 ...no tempat 6A..
alahai...sebelah laki pula dah...
alahai...

hambik ko bau ika...
kuikui..
ok...naik je tren...perut ika memaksan untuk dimanja..
trus g kantin makan...
alhamdulillah...

rutinlah kalau dah sejuk terus ke kantin coz kat situ yang xde aircond...
huhu..
ika pun sampai butterworth jam 2 pagi...
tok dan cik leha siap sedia menunggu ...
cian dorang tunggu..

then kami makan roti thosai kat restoran Subaidah...
kenyang lagi..

alahai..
penatnyer menunggu tadi rasa tak hilang lagi...

alhamdulillah akhirnya sampai juga di rumah tok..
sifat kesabaran itu perlu ada..
kerana sifat itu mengajar kita sebenarnya...








~Assalamualaikum~



01 February 2013

KFC dan makan lagi....


Assalamualaikum...

yeaaayyy...
senangnya dalam hati...
pagi-pagi selesai urusan di kampus...
alhamdulillah ok...
lega rasa hati..
walaupun sedikit...

petang itu pula...
ika keluar mamam KFC dengan rahim dan kamal...
gemuklah lagi jawabnyer...

rahim ni kawan ika sejak dari sekolah rendah lagi..
time darjah 4 n 5 kami satu kelas...
sangat suke membuli perangainya...
hahaha...
but tahun 2011 baru berjumpa kembali setelah bertahun2 lost contact...

best jumpa kawan2 lama..
bercerita kenangan budak hingusan..
happening...
time budak2 gak best..
nasib badanlah dah dewasa..

dan kamal kwn im..
kami jumpa masa kamal jadi photographer wedding ct...
weee...dpt kawan baru...


ok..
kami mkn KFC..
order xmeal tapi dapat lain....
aduyai abang ui tengah mengelamun kot sampai salah bagi..
haish..


with im dan kamal...



seronok betoi gelak nak tunjuk iphone pinjam...weee..


ada masa lagi kami g proton city sekejap..
pusing 1 round..kurus kot.
hahahha..
magrib kami pun balik....



sampai je rumah...
dalam 15 minit gitu orang dari korea pun tiba...
hahhaa.
yeaaayyy...cik ani dan cik azi...


diterbang khas dari korea...temi kasih cik ani n cik azi.....:)



gaya mak ika ala2 gary gitu...hahaha...


sampai je rumah ...
kami ke kedai satay dan nasi ayam di medan selera depan balai polis 2...
makan lagi!!!
hahahah...adoiii...
rezeki Allah berikan...terima je...weeee

seronok dapat makan ramai2...
meriah..
cik ani n cik azi ceritakan pengalaman di korea....
wah....ika teruja sangat...
nak g korea!!!!..
insyallah....negara seterusnya target ika..
weee....


makan lagi kita...alhamdulillah...

ok...
tata tutu titi...



~Assalamualaikum~





makan dan makan.....



Assalamualaikum...
ini cerita smalam...
aktiviti sekarang keluar makan je...
adakah bermakna berat badan bertambah???
adakah berat badan maintain...
pedulikann....
janji sihat dulu..
weeeee...

nak mkan...
dah keluar jumpa kawan mestilah ke kedai makan...
mana lagi tempat lepak paling best di tg malim...
hahahha...

ok semalam ika jumpa ana dan nordin....
kami ke pantai restoran...
seperti biasa makanan kesukaan nasi goreng USA menjadi pilihan...

ok..
seronok dapat luangkan masa bersama kawan-kawan yang lama xjumpa..
sekurangnya ketika tiada kerja lagi ni kan...
lepas kerja susah lak nak bjumpa kan...

mamat nordin susoh bebenar nak tangkap gambar dio..
pemalu gamak nyer..
weeee...




alhamdulillah...
dapat berjumpa sekejap pun sudah membuatkan ika happy..



ok..tata..


~Assalamualaikum~